Hur ska ett bra hästspel vara?

Nu har det nästan blivit två inlägg på raken där jag gått tillbaka till gamla tankar och ideér om både sso och hästspel överlag, woops! Anyways, under de kalla vinterdagarna förra året så började jag städa och rota i gamla lådor och hittade då en gammal dagbok som jag skrev i från ca. 9-11 års ålder och där har jag tydligen gjort en liten "mindmap" där jag listat några punkter på de mest nödvändiga och viktigaste funktionerna ett hästspel kan ha. Dessa punkter hade jag baserat på sju stycken olika hästspel jag spelade på min Playstation 2 och dator under den tiden och min dröm då var att det en dag skulle komma ut ett hästspel med alla dessa funktioner. Det var nämligen så att minst ett av alla dessa spel hade en av dessa funktioner, men ingen utav dessa spelen innefattade allt, så min dröm var väl att man skulle kunna slå ihop alla spel till ett enda stort!  
 
 
Ovan ser ni de olika spelen jag spelade under den tiden. (Notera att jag inte upptäckt de olika årstidsryttarna (starstable spelen) på den tiden än, trots att de var de som introducerade mig till Jorviks historia, spännande äventyr och mysterier. SSL spelen har jag endast spelat ett av, (4an) så det inkluderar jag inte här eftersom jag inte har någon erfarenhet av de tidigare spelen.) 
 
Alla spel som jag spelat under alla dessa år har alla varit väldigt unika och bra på många olika sätt, men som sagt, alla spel hade olika funktioner, var uppbyggda på olika sätt och såg olika ut vilket gjorde att jag i min dagbok gjorde typ en mashup? utav alla dessa spel.
 
Jag undviker att publicera bilder på denna blogg som är fotograferade IRL/IRL relaterade eftersom jag anser att detta endast är en Sso blogg, men jag ville endå inkludera min 'superfina' mindmap som jag gjorde för 6-8 år sedan eftersom den är som ett litet bevis på hur jag på den tiden tänkte mig det perfekta hästspelet. Dock ser man knappt vad det står så jag listar en enklare lista här nedan. (Ser ni hästen som är ritad på pappret bakom Mindmappen tho, HAHAH konstnärlig eller vad? *skäms*) 
 
Bellas gamla mindmap bestod av följande:
  1.  "Mata"(wow, väldigt utformande punkt Bella, bra jobbat. Nejmen här menar jag då att man ska få Mata sin häst i princip när man vill. Vet inte varför detta var så viktigt dock, eh.)
  2. "Borsta då man vill" (den punkten är ju endå rätt självklar, en mycket viktig punkt tydligen)
  3. "Hage, grimma och ledband samt utetäcke" (Så i princip en leda hästen funktion med olika hagar där man kunde släppa ut hästarna. Hela grejjen med utetäcken för hästarna vet jag inte riktigt, men visst hade det varit häftigt att de kom till Sso under vintern typ?)
  4. "I skogen eller på ridbanan" (Så i princip en valmöjlighet att antingen få rida sitt ridpass ute i skogen eller på ridbanan utan att spelet bestämmer det åt en)
  5. "Rida fritt då man vill" (Detta är ju nästan samma sak som punkt 4, så yep, same goes here)
  6. "2 hästar minst" (Hmm... Finns det inte ett online hästspel där ute nu som tillåter oändligt med hästar?)
  7. "Sadla och tränsa" (Ganska viktig punkt endå, jag menar, vilken häst vill stå med utrustning på hela tiden? Nejmen detta var faktist en sak jag önskade kom till Sso när jag började spela. Fortfarande en av de viktigare funktionerna eftersom jag (åtminstone) använder mig av den varje dag i hemstallet.)
  8. "Dag och natt" (En punkt jag någon gång fyllt i till denna lista med en annan penna, hahah. Håller dock med om att en slags dygnsrytm i spelet gör det mer realistiskt. Gillar även att den finns i Sso, men där borde en funktion om att själv kunna välja mellan dagsljus och natt finnas eftersom man t.ex ibland inte pallar spela i skymmning eller dagsljus. Denna funktion skulle även vara nödvändig när man fotar bilder till bloggen/headerbilder osv.) 
  9. "Välja kläder/köpa kläder" (Vettigaste punkten på hela listan, eftersom ett urval av kläder och utrustning faktist gör spelet så otroligt mycket roligare samt att man då får skräddarsy sin karaktär och skapa sig en unik stil)
Yes, det var alla punkter på min gamla Mindmap där jag listat saker som jag förut tyckte var viktiga för ett hästspel. Helt ärligt skulle jag utforma denna lista helt annorlunda idag dock, men det kanske jag tar upp i ett annat inlägg någon dag. :)
 
Men nu till det jag vill komma fram till; Utgående från alla dessa punkter så ringer det ju endå en klocka om ett visst spel i dagsläget som innefattar nästan allt jag listat. Ringer det ingen klocka? inte om jag ens säger att det idag är världens största hästspel online? inte?
 
Alright, Vi alla fattar. Starstable Online såklart. Det är helt galet hur detta spelet har utvecklats genom åren egentligen och jag är så glad över att jag redan från början av historien fått ta del av den. Det har varit en helt magisk resa hittils. Så som svar till rubriken; Ett bra hästspel ska vara som Starstable Online. Så enkelt är det. Det finns inget bättre hästspel i dagsläget enligt mig. Jag menar, spelet har redan så ofantligt mycket att erbjuda oss spelare och det bara fortsätter att växa och växa, samt att vi har ett supermysigt community, även fast det har sina små brister här och där, så delar vi ju alla i grund och botten samma intresse. :)
 
Men nu när ni fått se hur jag förut tyckte att ett bra hästspel skulle se ut så undrar jag nu följande utav er:
 



Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: